با عصای سفید هم می توان موفقیت را در آغوش گرفت

به گزارش وبلاگ شکوفه، به مناسبت روز جهانی عصای سفید به سراغ یک نابینای مادرزاد و یک جانباز از ناحیه چشم رفتیم که با نور دل قله های موفقیت را طی نموده اند.

با عصای سفید هم می توان موفقیت را در آغوش گرفت

به گزارش از ، در تقویم بیست و چهارم مهرماه(پانزدهم اکتبر) روز دنیای عصای سفید نامگذاری شده است،روزی برای گرامیداشت افرادی که چه به گونه مادرزاد و چه با بروز رخداد های ناگوار نابینا شده اند.

عصای سفید می تواند ضامن جان و سلامت یک نابینا باشد. اگر عصای سفید را نبینیم این ماییم که نابیناییم .

کاربرد عصا به اسم وسیله یاریی در آمد و شد نابینایان، از قرن ها پیش متداول بوده است؛ ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به اسم نمادی برای شناخت نابینایان، به بعد از جنگ دنیای اول برمی گردد.

در سال 1921 میلادی عکاسی از شهر بریستول انگلستان به نام جیمز بیگز که در اثر سانحه ای بینایی اش را از دست داده بود برای در امان ماندن از گزند وسایل نقلیه هنگام عبور از خیابان ابتکار استفاده از عصای سفید را از آنِ خود کرد تا به راحتی برای همگان قابل دید باشد.

خط بریل، خطی است که در قرن نوزدهم میلادی، برای سهولت کار افراد نابینا و کم بینا در امر تحصیل و تعلیم و تربیت به وسیله لویی بریل فرانسوی ابداع شد.

پدر لویی بریل کفاش بود و لویی درکارگاه پدرش کار می کرد. روزی درفش کفاشی به چشمش برخورد کرد و در اثر این حادثه، لویی از نعمت بینایی محروم شد. پس از آن، او درباره افرادی که از نعمت بینایی برخوردار نبودند، بسیار اندیشید و انتها به فکر افتاد تا خطی را به وجود آورد که افراد نابینا به وسلیه آن به راحتی به امر خواندن و نوشتن بپردازند. او پس از مدت ها، پیروز به ابداع خطی شد که به نام او، بریل، نامیده شد.

نابینا احتیاج به ترحم ما ندارد و نه تعارفی،مثل خطاب آنان با کلمه روشن دل ،آن ها حتی خوش شان نمی آید به آن ها روشن دل گفته گردد ما به اسم شهروند باید حقوق اجتماعی نابینایان را به رسمیت بشناسیم و رعایت کنیم و که کمترین آن ،توجه به عصای سفید است.

نوع رفتار با نابینایان در جامعه، می تواند در سرنوشت آن ها و حالات روحی و روانی شان تأثیرات متفاوتی بگذارد.

برای رفتار و تعامل با نابینایان، باید از یک سری نکات غافل نبود؛ از جمله آن ها این که واقع بین باشیم و به آن ها بفهمانیم که با دیگران هیچ گونه تفاوتی ندارند؛ آن ها را با نام صدا بزنیم و وقتی به آن ها نزدیک می شویم، به نحوی آن ها را از حضور خود مطلع کنیم و اگر احتمال می دهیم ما را نشناسد، بهتر است خود را دقیق به آن ها معرفی کنیم؛ از یاری هایی که به استقلال و خودکفایی آن ها لطمه می زند، جدا بپرهیزیم.

نابینایی فقدان کامل درک نور است. بیشتر مردم اعتقاد دارند که ما با چشمانمان می بینیم با این حال، حقیقت این است که این مغز ماست که آنچه فکر می کنیم می بینیم را درک می نماید.

افراد مشهور نابینا در بسیاری از حوزه ها دنیا را تغییر و حتی شکل داده اند، در بخش هایی، چون موسیقی، سیاست، علم، هنر و ورزش. آن ها پیروز شدند چرا که اجازه ندادند تا درک نکردن نور، نور درونی آن ها را خاموش کند هلن کلر و کلود مونته از جمله افراد معلولی در دنیا هستند که استعداد و شجاعت خود را اثبات کردند.

هلن کلر نویسنده ، فعال اجتماعی و مدرس آمریکایی نخستین فرد کر ولالی بود که در دانشگاه تحصیل کرد. او یک مدافع خستگی ناپذیر حقوق افراد معلول بود.

کلود مونته بنیانگذار نقاشی امپرسیونیست فرانسوی بود. تا سال 1907 همچنان مشهور بود اما کم کم مسائل جدی اش آغاز شد و بینایی اش را از دست داد. حتی در شرایطی که شرایط بینایی کلود روز به روز بد تر می شد، او هیچ گاه از نقاشی کردن دست نکشید. کلود مونت در انتها زندگی اش و در حالی که کاملا نابینا شده بود، یکی از مشهور ترین آثار خود با اسم نیلوفرهای آبی را نقاشی کرد.

در ایران خودمان رودکی شاعر نامور از جمله افرادی است که در عمل به اثبات رسانده که نابینایی، مساوی شکست و خزان زندگی نیست.

او نابینایی است که در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و اسم پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد.

در استان خودمان هم هستند کسانی که معلولیت را به فرصت تبدیل نموده اند.

به سراغ دو تن از روشندلان شهرمان رفتیم که با وجود معلولیت با همت و پشتکار قله های پیروزیت را فتح نموده اند.

ریحانه قنبری در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: نابینا متولد شدم،و هیچ گاه از این بابت گله و شکایت از خدا نکردم،به خواست خدا احترام گذاشتم و هیچ در زندگی ناامید نشدم و برای هدفم جنگیدم.

تشویق های خانواده ام در سن کودکی باعث شد به درس خواندن علاقه شدیدی پیدا کنم و همین باعث ورود من به دانشگاه شد.

او ادامه داد:در رشته مترجمی زبان انگلیسی آغاز به تحصیل کردم و کارشناسی ارشد ادبیات زبان انگلیسی ام را گرفتم برای کنکور دکترا هم شرکت کردم، اما متاسفانه با انتشار ویروس کرونا از شرکت در آزمون منصرف شدم.

او در مورد سختی های دوران تحصیل می گوید: در دوران مدرسه و دانشگاه با مسائلی روبرو بودم که درس خواندن را کمی سخت می کرد بعضی از درس ها برای ما به صورت صوتی بود که باید آن ها را خودمان به خط بریل مکتوب می کردیم و گاها در جهت تحصیل ، نبود امکانات سبب نشد از هدف و جهتم دلسرد شوم.

قنبری اضافه نمود: با کوشش و توکل بر خدا برای معلمی زبان کوشش می کردم خانواده و اساتید مشوق و یاری حال من بودند و با یاری خدا آکادمی زبان انگلیسی افتتاح کردم و بعضی از هنرجو هایم امروز استاد زبان آکادمی شده اند.

او در آخر اضافه نمود: به خانواده ها پیشنهاد می دهم که اگر فرزند معلولی دارند با دلسوزی زیاد راه پیشرفت شان را نبندند اجازه دهند خودشان تجربه نمایند بعضی از کار ها را خوشان انجام دهند و با تشویق روحی جهت پیروزیت فرزندشان تضمین نمایند.

قدرت الله شفیعی از جانبازان دوران دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: در سن 17 سالگی راهی جبهه شدم و بر اثر اصابت ترکش در لحظه بینایی ام را از دست دادم و به افتخار جانبازی نائل شدم .

او ادامه داد: بعد از ازدواج و با یاری همسرم ادامه تحصیل دادم و از رشته علوم تجربی به علوم انسانی تغییر رشته انجام شد ،در دانشگاه پردیس فارابی در رشته حقوق دکتری گرفتم و اولین وکیل نابینا در استان قم شدم.

شفیعی اضافه نمود: علاقه به ورزش گلبال که مخصوص نابینایان است و از طرفی تشویق های مربی تیر و کمانی که ایشان هم جانباز بودند سبب جدیت در ادامه حرفه ورزش گلبال در من شد و با کوشش و یاری خدا توانستم در رشته تیر و کمان رشته دارت پیروزیت کسب کنم و در حال حاضر مسئول تیر و کمان جانبازان و معلولان استان قم هستم.

او می گوید: به نظر من انسان همانند رود جاری است و اگر متوقف گردد مثل آب می گندد، اما اگر در کوشش و فعالیت باشد زلال و پاکیزه است.

غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با عصای سفید هم می توان موفقیت را در آغوش گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عصای سفید هم می توان موفقیت را در آغوش گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید