ماموریت های غیرممکن با پرینترهای سه بعدی

به گزارش وبلاگ شکوفه، آیا می دانستید می توان شکلات و بستنی را هم پرینت کرد؟! با پرینترهای سه بعدی این امکان وجود دارد که پس از اسکن و تصویر برداری از سر یک شخص، بستنی یا شکلاتی به همان شکل پرینت گرفته گردد. شاید خیلی خوشایند نباشد که سردیس دوست یا همسر خود را گاز بزنید ولی این شدنی است! یک حس دوگانه از این که شاید از یک ماده خوشمزه به خاطر شکلش لذت نبریم.

ماموریت های غیرممکن با پرینترهای سه بعدی

در سال 2013 اولین نمونه از خودرویی که بیشترین تعداد قطعاتش با پرینتر سه بعدی درست شده بودند، پا به خیابان ها گذاشت. خودروی اوبری (Ubree) را جیم کر با مشارکت شرکت استراتاسیس ساخت.

این خودروی هیبریدی نشان داد آینده خودروهایی که می توانند هر شکلی طبق سلیقه مشتری داشته باشند، بسیار روشن است. بدون شک جهانی خودروهای آینده، جهانی خودروهای رنگارنگ و متنوع است. جهانیی که برای ما در ایران همواره یک رنگ بوده است!

محصول عجیب دیگر جهانی پرینترهای سه بعدی، جهانی مد و لباس است. پرینترهای سه بعدی ابزار بروز خلاقیت و طرح های محیرالعقول طراحان مد جهانست.

لباس، کفش و کیف هایی که از جنس پلاستیک یا الیاف مصنوعی فراوری می شوند و شکل و ظاهر عجیب آنها، در همان نگاه اول آنها را متمایز از محصولات رایج بازار نشان می دهد.

همواره قرار نیست پرینت اجسام کوچک عجیب باشد. اولین بار در پروژه ساکن شدن انسان در سیاره مریخ این سوال مطرح شد که اگر انسانی پا به کره مریخ گذاشت و خواست زمانی در آنجا زندگی کند، سرپناه خود را چگونه بسازد؟ نه امکان بردن قطعات پیش ساخته عظیم و سنگین از زمین وجود دارد و نه امکان سفر گروهی از مهندسان عمران به مریخ. چاپ سه بعدی ساختمان از یافتن جواب برای این سوال به جهان معرفی گردید.

در ابتدا کمی عجیب و نامطمئن به نظر می رسید اما به تدریج با پیشرفت فناوری و افزایش کیفیت خانه های پرینت شده، توجه ها به سوی این فناوری جلب شد. روشی که پیش از سفر انسان به کره مریخ، در روی زمین نیز می توانست، به بشر یاری کند.

روش چاپ سه بعدی خانه در شرایط بحرانی مثل زلزله برای ساخت سرپناه های فوری بسیار کاراست. در هفته های قبل در همین ستون اشاره کردیم که چطور این فناوری توانست به سرعت مکان های ایزوله شده برای بیماران کرونایی درست کند.

همچنین در کشورهایی که هزینه ساخت و ساز مسکن بالاست، این فناوری راهگشای فراوری خانه های ارزان قیمت برای مشتریان خواهد بود.

تا به امروز شرکت های فعال در حوزه پرینترهای سه بعدی پیروز شده اند ساختمان های سه و چهار طبقه را به صورت یکپارچه و با استحکام قابل قبول پرینت نمایند.

هفته آینده، با محصولات عجیب فناورانه دیگری که چاپ سه بعدی آنها را وارد زندگی ما نموده است آشنا خواهید شد.

دکتر سید امیر غفاری - هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران / روزنامه وبلاگ شکوفه

منبع: جام جم آنلاین

به "ماموریت های غیرممکن با پرینترهای سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت های غیرممکن با پرینترهای سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید