ممنوعیت ورود خودرو به جاده تخت جمشید

به گزارش وبلاگ شکوفه، به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ورود خودرو به جاده تخت جمشید ممنوع می گردد.

ممنوعیت ورود خودرو به جاده تخت جمشید

پس از اتمام پروژه در حال اجرا خطوط پیاده، دوچرخه و خودروهای برقی در محور اختصاصی تخت جمشید، ورود خودروهای بنزینی به این محور ممنوع می گردد.

طرح ساماندهی محور ورودی تخت جمشید یکی از مهم ترین طرح های در حال اجرا است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:

گردشگران پس از طی راستا مرودشت تا میدان ملل به یک سه راهی می رسند که یک شاخه آن، جاده اختصاصی و محور سه کیلومتری است که به تخت جمشید ختم می گردد. دو طرف این محور پیش از انقلاب، درختکاری شده بود و موضوع تملک، مدیریت و ساماندهی آن پیوسته با میراث فرهنگی بوده است.

او اضافه کرد:

بازدیدکننده ها در ایام پر ترافیک (پر تردد) مخصوصا در تعطیلات نوروز از شلوغی و بی نظمی این جاده گلایه های فراوانی داشتند و از طرفی شانه های خاکی جاده هم ایجاد گرد و خاک می کرد و چون پارکینگ (توقفگاه) ما در انتهای این محور نزدیک صفّه (تختگاه) تخت جمشید است، ازدحام و آلودگی بسیار نا زیبا بود و کار را سخت می کرد.

در طرح ساماندهی، دو طرف محور یعنی شانه های خاکی به پیاده راه تبدیل می گردد و وسایل نقلیه نیز اجازه عبور از بین این دو پیاده راه یعنی جاده وسط دارند.

به منظور پارک خودروهای گردشگران در این محل، بین راه پارکینگی ساخته خواهد شد، گردشگران به منظور طی کردن راستا کوتاه به جای مانده تا ورودی تخت جمشید، از خودروهای برقی، درشکه و دوچرخه استفاده نموده و یا پیاده خواهند رفت.

از سال قبل تا به امروز این طرح از سه کیلومتری و از مبدا میدان ملل کلید خورده و در فاز اول، 530 متر از راستا بعد از میدان ملل آماده شده است طوری که شانه های خاکی دو طرف جاده با بلوک های بتنی یک متر در هشتاد سانتی متر به صورت زیبایی تسطیح و پیاده راه شده است.

در فاز دوم کوشش خواهد شد تا اجرای 2 هزار و پانصد متر به جای مانده را در قالب برگزاری یک مناقصه انجام گردد بنابر پیش بینی های اجرا شده این کار تا انتها پروژه به دو سال زمان احتیاج دارد.

فدایی یادآور شد:

این محور عرض خوبی دارد به این ترتیب که هر کدام از پیاده راه ها در طرفین، هشت متری هستند و جاده ماشین رو در وسط هم لاین های (خطوط) رفت و برگشت مجزا دارد و همه اینها باز هم دو شانه خاکی در طرفین خواهند داشت.

منبع: کجارو / ایرنا

به "ممنوعیت ورود خودرو به جاده تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت ورود خودرو به جاده تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید