اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ شکوفه، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مباحث جدی باید بعد از فروکش کردن تب اولیه توسعه فضای مجازی که باعث توده ای و شبکه ای شدن حوزه رسانه ای در این فضا شده است، مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ شکوفه، سید ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش ملی جامعه، تعلیم وتربیت در دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها، گفت: مباحث تربیتی، روانشناسی، اموراجتماعی و اقتصادی و بحث های چندرشته ای، میان رشته ای و فرارشته ای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاه ها مورد توجه قرارگیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلا ایجادشده را رفع کند. در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده خود مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش میپردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.

وی توضیح داد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال های 2000 مطرح بود امروز با مباحث کلاس های درس سکویی (platform) روبرویم که به فردیت گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحیآموزش و یادگیری می پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی سازی اطلاعات روی سکوهاست، این نگرانی ایجادمی گردد که ما شاهد نوعی فرافردیت گرایی در نظام آموزشی باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: نظام های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجادشده که در حوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می نماید. در واقع روی نظام های سکویی رسانه های اجتماعی شاهد شکل گیری حباب هستیم که این حباب ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در این گونه سکوها می تواند انسان ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه ای برای سوء استفاده های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.

فیروزآبادی در مورد مزایای شکل گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت این فضا خودآموزی است که براساس آن افرادمی توانند هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتواساز (user generated content) تعبیر می گردد، یعنی کاربران می توانند در کنار فراوری محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی وماندگاری دیجیتالی نیز باشند.

وی با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی اضافه نمود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت های حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکل گیری است که باظهور اقتصاد سکویی، خدماتی، اشتراکی و اقتصاد گیگ جهان با ابزارهای پولی و اقتصادی و قراردادهای هوشمند متکثر روبرو خواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که این تحولات سریع و تکثرها می تواند تلاطم ها و بحران هایی را سبب گردد، تاکیدکرد: هر گونه تحول تاریخی همراه با تلاطم های اجتماعی و اقتصادی بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود، بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمزارزها، توکن ها، فین تک ها و سایر موارد نو در این حوزه با پوشش جهانی که بحث عاملیت شهروندان را در برمی گیرد، مورد توجه قرار گیرد.

فیروزآبادی گفت: با بروز مسائل چندرشته ای باید تجزیه و تحلیل میان رشته ای و آینده نگری فرارشته ای صورت گیرد. در واقع فناوری ها ودانش با تاسی از توسعه فضای مجازی اجتماعی پایه هستند بنابراین بحث هایی وجود دارد که دانش برساخت اجتماعی است و بر آمده از این است که ما در فضایی اجتماعی شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم و همانطور که دانشگاه در کنار آموزش به تحقیقات و سپس کسب وکار پرداخت، امروز باید در کنار اینها به ظهور و بروز دانش های جدید مبتنی بر چندرشتگی توجه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید