موانع تجارت الکترونیکی

به گزارش وبلاگ شکوفه، خبرنگاران/اردبیل یک مدرس دانشگاه گفت: از نظر فرهنگی در کل جامعه بخصوص شهر اردبیل خرید نقدی بسیار پسندیده تر و از لحـاظ روحـی و روانی مقبول تر از فرهنگ استفـاده از خریدوفروش از طریق اینترنت است.

موانع تجارت الکترونیکی

سمیه صائب نیا در گفت وگو با وبلاگ شکوفه اظهار کرد: نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الکترونیک و تفکر نادرست نسبت به این پدیده، جایگزین کردن بعضی از پدیده های تجاری دیگر مانند بازاریابی شبکه ای که ارتباط چندانی با پدیده گسترده تجارت الکترونیک ندارد، بعضی سوءاستفاده ها و نیز برخورد منفی صاحبان کسب وکار و واحدهای توزیع فیزیکی با مشتریان تجارت الکترونیک، مانع مهمی بر سر رشد این پدیده در شهر اردبیل به شمار می آید.

وی ادامه داد: از دیگر موانع مهم بر سر راه رشد تجارت الکترونیک عدم فرهنگ سازی مناسب توسط دستگاه های ذی ربط جامعه در جهت توسعه آگاهی عمومی از مباحث فناوری اطلاعات در این راستا محسوب می گردد و بهتر است بگویم خوشبختانه حس راحت طلبی انسان ها به تدریج فرهنگ خریدوفروش و تجارت الکترونیکی را رایج خواهد نمود.

به گفته وی، ایجاد آگاهی در جامعه نسبت به تجارت الکترونیک می تواند بسترهای باور سازی این پدیده الکترونیکی را فراهم آورد.

صائب نیا ادامه داد: استراتژی ها و سیاست های تجارت الکترونیک به تنهایی برای تشویق استفاده از تجارت الکترونیک در کشور کافی نیست و اگر مردم و سازمان ها به سطحی از آگاهی و اعتماد و درک مزایای تجارت الکترونیک دست یابند، تجارت الکترونیک در نهایت به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فقدان آگاهی از مزایای تجارت الکترونیک و نبود آموزش های لازم برای استفاده از آن از جمله مسائل بسیار مهم در استقرار آن در کشور بخصوص در شهر اردبیل است، توضیح داد: اینترنت در کشور عمدتاً برای سرگرمی و بـازی استفـاده می گردد و کمتر به عنوان یک ابزار کارآمد برای دادوستد و ارتقای آگاهی های لازم در حوزه های مختلف خصوصاً تجارت به کار می رود و از طرفی درصد بالایی از جامعه هنوز نحوه کار با رایانه را نمی دانند.

به باور این مدرس دانشگاه، آموزش مصرف کنندگان در زمینه فرصت ها و مزایای تجارت الکترونیک و نحوه استفاده از اینترنت و رایانه یک شرط اساسی برای ایجاد تقاضا برای فناوری های جدید و تجارت الکترونیک است و آموزش نیروی انسانی با مهارت بالا در بخش های تجارت الکترونیکی، یکی از ضروریات تجارت الکترونیک محسوب می گردد.

صائب نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایط کرونایی چگونه می توان با استفاده از روش های نوین تجارت الکترونیک، جلوی آسیب های احتمالی به کسب وکارها را گرفت، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال ضروری است به بازاریابی الکترونیکی اشاره داشته باشم که تا به امروز مدل های بازاریابی الکترونیکی مختلفی که نحوه به کارگیری فناوری اطلاعات و شبکه های مبتنی برای اینترنت را در بازاریابی نشان می دهند، ارائه شده است اما به کارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی خود مستلزم برخورداری از توانمندی هایی است که سازمان بدون آنها قادر نخواهد بود از ظرفیت های فناوری اطلاعاتی برای امور بازاریابی استفاده کند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم استفاده از این فناوری، روان سازی روش های فعالیت و در نتیجه کاهش هزینه ها است، افزود: بدون تردید بهره گیری خردمندانه از فناوری تجارت الکترونیک می تواند ما را در بهبود کارایی تجارت و حضور فعال تر در عرصه تجارت جهانی نیز یاری داده و به تقویت صندلی کشور در بازارهای منطقه ای و جهانی یاری کند.

به عقیده این مدرس دانشگاه، یکی از روش هایی که برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به کسب وکارها می توان بیان کرد فروش اینترنتی است که امروزه به یکی از دغدغه های اصلی صاحبان مشاغل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه همه کسب وکارها تمام کوشش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار می گیرند، ادامه داد: صاحبان مشاغل مختلف تا چندی پیش گوش به زنگ اخبار و اطلاعات حوزه کسب وکار خود جهت شناخت رقبا و رصد کردن بازار بودند و همچنین اگر تا یک دهه گذشته فروشگاهی با دکوراسیون زیبا وجود داشت و آن با انواع محصولات و خدمات پر بود و مشتریان زیادی جذب فروشگاه می شدند، اما پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و دنیای مجازی، انقلابی در حوزه کسب وکار ایجاد نموده است.

به گفته صائب نیا، کسب وکارها، با وجود بازار جدید و شرایط کرونایی، اگر به فکر فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود نباشند، رقبا به راحتی از آنها پیشی خواهند گرفت و به طورجدی دچار مسائل زیادی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "موانع تجارت الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع تجارت الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید