خبرنگاران بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز ابراز تاسف کرد

به گزارش وبلاگ شکوفه، تهران- خبرنگاران- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آدینه شب در بیانیه ای از اعلام آمریکا مبنی بر خروج احتمالی از پیمان آسمان های باز ابراز تاسف کرد.

خبرنگاران بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز ابراز تاسف کرد

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه گفت که پیمان آسمان های باز عنصری مهم در معماری کنترل تسلیحاتی اروپا و معیاری حیاتی برای اعتمادسازی و ایجاد امنیت است.

بورل با تاکید براینکه همه کشورهای عضو این پیمان باید به تایید و تضمین اجرای کامل آن ادامه دهند، از روسیه خواست که به پایبندی کامل به این پیمان بازگردد و همچنین خواهان بازنگری آمریکا در تصمیم بر خروج از این پیمان شد.

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز آدینه شب پس از برگزاری نشستی درباره اعلام خروج احتمالی آمریکا از پیمان آسمان های باز،در بیانیه ای خواهان حفظ این پیمان و پایبندی همه اعضا به آن شدند.

کشورهای عضو ناتو در این بیانیه روسیه را متهم کردند که با اعلام محدودیت های پرواز بر آسمان شهر کالینینگراد و در اطراف مرز روسیه با گرجستان برخلاف تعهداتش در پیمان آسمان های باز عمل نموده است، اما در عین حال گفتند که در حال رایزنی با مسکو برای بازگشت به پایبندی کامل به این پیمان هستند.

معاهده آسمان های باز توافقنامه ای بین 34 کشور دنیا است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن ها گردد، امضا شده. گفته می گردد معاهده آسمان های باز یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال 1955 توسط دولت آیزونهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس ها روبه رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در 24 مارس 1992 (چهارم فروردین1371) امضا و اول ژانویه 2002 (11 دی 1380) عملیاتی و اجرا شد.

واشنگتن به تازگی اظهار داشت، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی های امنیتی، در حال آنالیز خروج از این معاهده است؛ الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به به این تصمیم اظهار داشت که مسکو نیز تا زمانی که واشنگتن به این پیمان متعهد باشد، در آن خواهد ماند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید، واشنگتن را از بسیاری از توافق های چندجانبه همچون برجام، پیمان آب وهوایی پاریس، پیمان دنیای مهاجرت سازمان ملل، یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به(نفتا) به بهانه هایی همچون ناقص بودن یا به ضرر آمریکا یا مغایرت آن با منافع امنیتی کشورش، خارج نموده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز ابراز تاسف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز ابراز تاسف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید