صدرالحسینی: ترکیه می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند

به گزارش وبلاگ شکوفه، تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: دولت ترکیه در خطایی محاسباتی می خواهد با ناامن کردن بخش هایی از سرزمین سوریه، امنیت خودش را تامین و با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند، ولی حتما ضرباتی را در حوزه امنیتی، متقبل خواهد شد.

صدرالحسینی: ترکیه می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند

به گزارش فارس، پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه 13 مهر ماه از عملیات زمینی و هوایی ارتش ترکیه به منظور استقرار صلح و ثبات در شرق فرات اطلاع داد، روز گذشته اخباری مبنی بر حمله جنگنده های ترکیه به مرز سمالکا در استان الحسکه و همچنین ورود یگان های زرهی ارتش این کشور به منطقه جرابلس و حرکت آنها به سمت ریف شمالی منبج در رسانه ها منتشر شد، در همین خصوص سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار گروه سیاست خارجی وبلاگ شکوفه به تشریح چرایی این اقدام دولت ترکیه پرداخت.

وی به تصمیم نظام سیاسی سوریه برای پاکسازی سرزمین این کشور از لوث تروریست ها اشاره نمود و گفت: در این ارتباط کشورهای ضامن روند آستانه یعنی ایران، روسیه و ترکیه در نشست های متعدد سوچی، آستانه، تهران و آنکارا به توافقاتی نائل شدند که این اقدام نظام سیاسی سوریه، مورد حمایت قرار بگیرد.

صدرالحسینی با ذکر این نکته که تقریبا 2 سال است نظام سیاسی و ارتش سوریه، بهانه های مختلفی که ترکیه برای حفظ موقعیت خودش در بین تروریست ها و در ادلب مطرح نموده بود را تحمل نموده بودند، بیان کرد: ولی نکته حائز اهمیت این است که دولت ترکیه در تمام این مدت با سوء استفاده از شرایط انسانی، مبالغ قابل توجهی را از اروپایی ها برای حفظ آوارگانی که در حال حاضر مورد حمایت دولت ترکیه در منطقه ادلب هستند، دریافت نموده بود.

باید منتظر یک فاجعه انسانی توسط ترکیه باشیم

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اقدامات دولت ترکیه در روزهای گذشته شرایط منطقه را بسیار به هم ریخته است، یادآور شد: از یک طرف آمریکایی ها که با ادعای حفاظت از منطقه و مقابله با تروریسم، به منطقه آمده بودند سکوت نموده اند و آقای ترامپ اعلام نموده که من هیچگونه مسئولیتی در این راستا ندارم. این در حالی است که آمریکا پایگاه های خودش را به صورت کامل در این منطقه گسترده نموده و نیروهای قابل توجهی را در این پایگاه ها داشته است. از طرف دیگر دولت ترکیه اعلام می نماید که برای حفظ امنیت کشورم باید منطقه ای حدود 150 کیلومتر مربع از خاک سوریه را در اختیار داشته باشم و این تناقضات، امروز شرایطی را برای کُردهای منطقه ایجاد نموده و با توجه به آغاز سردی هوا در منطقه و اتفاقاتی که سال گذشته در عفرین رخ داد، باید منتظر یک فاجعه انسانی توسط ترکیه باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وظیفه سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل که در منشور ملل متحد به آن اشاره شده یعنی حفظ صلح و امنیت جهانی، متبلور می گردد، بیان کرد: باید سازمان ملل وارد صحنه شده و به هر شکل ممکن از اقدامات دولت ترکیه جلوگیری کند.

ترکیه می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند

صدرالحسینی افزود: دولت ترکیه در یک اشتباه و خطای محاسباتی به این نکته رسیده که می تواند با ناامن کردن بخش هایی از سرزمین سوریه که کُردها در آنجا مستقرند، امنیت خودش را تامین کند. در واقع می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند که خطایی بسیار راهبردی است و در این مسئله، حتما ضرباتی را در حوزه امنیتی، متقبل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به شرایط کنونی در منطقه اشاره نمود و شرح داد: در حال حاضر همه کشورهای منطقه به جز بخش هایی از خاک سوریه در امنیت کامل هستند و قطعا توسعه ناامنی که توسط ترکیه کلید می خورد، ممکن است مجددا منطقه را به آشوب بکشاند و جریان های خفته تروریستی در منطقه را بیدار نموده و بار دیگر منطقه دچار یک چالش جدی گردد.

چاقوی چند وجهی آمریکایی ها در پهلوی کٌردها

به گفته وی حتما باید دولت ترکیه در ارتباط با تصمیمی که گرفته، بازخوانی مجددی داشته باشد و اجازه ندهیم که از یک طرف هم مردم منطقه و هم کُردها آسیب جدی ببینند.

وی با اشاره به بدعهدی آمریکایی ها در این قضیه، خاطرنشان کرد: کُردها یک بار دیگر یک چاقوی چند وجهی را در پهلوی خودشان احساس کردند و مجددا فریب تعهدات شکسته شده چند باره آمریکا را خوردند و به نظر می آید که آقای ترامپ همه این اقدامات را در راستای انتخابات آینده و با توجه به شرایط داخلی آمریکا انجام می دهد، چون نتوانسته به هیچ یک از اهداف منطقه ای خود برسد، بدین وسیله می خواهد افکار عمومی آمریکا را به خود جلب کند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز (سه شنبه) در بیانیه ای ضمن مخالفت با هرگونه عملیات نظامی احتمالی در سوریه، آمادگی ایران را برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه برای برطرف نگرانی های موجود به وسیله مسالمت آمیز خاطرنشان کرد. (اینجا بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس

به "صدرالحسینی: ترکیه می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدرالحسینی: ترکیه می خواهد با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید