نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت بخشی به تورهای مسافرتی

به گزارش وبلاگ شکوفه، میراث آریا/ این خبر پیرامون نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت بخشی به تورهای مسافرتی برای شما نوشته شد.

نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت بخشی به تورهای مسافرتی

یکی از ویژگی های جهانگردی که درواقع یکی از مزیت های آن نیز محسوب می گردد، این است که اغلب کشورها جهانگردی را در برنامه توسعه ملی خود در نظر گرفته اند. به همین جهت از پایه های اصلی توسعه جوامع باشد. اطلاق عنوان صنعت بدون دود به صنعت جهانگردی، نشانگر نقش بی بدیل آن در توسعه کشورهاست.

هر روزه در سراسر دنیا بر تعداد سفرهای گروهی افزوده می گردد. این نوع سفرها دارای مزایایی است که ازجمله آن ها میتوان به استفاده بهینه مردم از زمان و پول اشاره نمود. مردم می خواهند از فرصتی که در اختیار دارند برترین استفاده را ببرند بنابراین برای مسافرت به وسیله ثبت نام در تورهای گروهی اقدام می نمایند. در این میان وجود خدمات اطلاع رسانی خوب در مسافرت امری لازم است که این امربر عهده راهنمایان جهانگردی است.

از عناصر مهم و تأثیرگذار در رضایت مشتری از تور و سفر، راهنمای جهانگردی است. شغل راهنمای تور یکی از مجذوب کننده ترین شغل ها در دنیا است. هر بازدید یا سفر برنامه ریزی شده بستگی بسیار زیادی به راهنمای تور دارد و او نماینده یک ملت یا یک کشور است. راهنما درواقع رابط اصلی بین جامعه میزبان و بازدیدنمایندگان است.

راهنمای جهانگرد با رفتار و بطور کلی با عملکرد خود باعث کیفیت بخشی به تور می گردد. راهنما ارائه دهنده خدماتی است که مصرف نماینده آن مسافر است. این خدمات در لحظه ایجاد و در لحظه مصرف می شوند و در صورت رضایت نداشتن مسافر از کیفیت خدمات ارائه شده به وسیله شخص راهنما، گاه جبران آن سخت و حتی امکان ناپذیر است، بنابراین در کار راهنما هرلحظه تماس با مسافر دارای اهمیت بالایی است.

یک راهنمای تور برای آنکه بتواند وظایف خویش را به نحو مناسب و شایسته به انجام رساند باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد. راهنمای تور باید فردی خوش برخورد و شاداب باشد، ظاهر او نیز نقش بسیار مهمی در پذیرش راهنما نزد مسافران دارد. رعایت ادب و رفتار نیز از مهمترین ویژگی های فردی یک راهنمای تور بحساب می آید. در عین حال او باید در مورد تطبیق ویژگی های مسافران همراه خود با اصول حاکم بر مقصد نیز کوشش کند. توانایی ایجاد ارتباط کلامی با جهانگردان به وسیله راهنما در طلب رضایت ایشان از وی نقشی بسزایی دارد. شرایط جسمانی راهنما نیز از نکات مهم در توانایی انجام وظیفه اوست.

قطع به یقین، در صورتی اجرای یک تور موفقیت آمیز است که به درستی و به صورت اصولی مدیریت و هدایت گردد. عدم توجه به این مهم می تواند باعث عدم موفقیت تور و در پی آن نارضایتی مسافر یا جهانگرد گردد. به عبارت دیگر، راهنما مهمترین عنصر در موفقیت یا عدم موفقیت یک تور بحساب می آید.

راهنمای جهانگرد نقش معین نماینده ای در جهانگردی فرهنگی دارد و به لحاظ ویژگی های خاص شغلی مجبور است در هر مرحله ای از تور نقش خاصی را ایفا نماید. در واقع تنها کسی که در تور قابل دسترس است، راهنما است. راهنما، مدیر، راهگشا و معلم، جامع شناس، روانشناس، کارآفرین و… است. او هماره کوشش می نماید تا مسافران را از ابهامات بوجود آمده خارج کند.

منبع: همگردی

به "نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت بخشی به تورهای مسافرتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت بخشی به تورهای مسافرتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید