پشه آئدس در بندرعباس؛ خطری در کمین است؟

به گزارش وبلاگ شکوفه، پنج پشه آئدس ترس و نگرانی را به بندر عباس برده اند. پشه هایی که به عنوان عامل انتقال بیماری هایی همانند تب دِنگی، چیکونگونیا و زیکا شناخته می شوند و مسبب مرگ های بسیاری در طول دو قرن اخیر بوده اند. البته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید که این چهار پشه آلوده به ویروس نبودند. اما کارشناسان بهداشتی معتقدند افزایش جمعیت پشه های آئدس احتمال همه گیری بیماری تب دنگی را بالا می برد.

پشه آئدس در بندرعباس؛ خطری در کمین است؟

به گزارش وبلاگ شکوفه، تاریخچه پیدایش بیماری ویروسی تب دنگی به وسیله پشه آئدس به قرن دوم تا چهارم میلادی بر می گردد. اما نخستین همه گیری این بیماری در سال 1779 به ثبت رسیده است.

البته در خصوص ایران شرایط فرق دارد. اولین بار پشه های آئدس در سال 1398 و در بندر لنگه شناسایی شدند. هر چند در آن سال با اقدمات پیشگیرانه این پشه ها حذف شدند و همه گیری در هرمزگان رخ نداد.

اما حالا مشاهده پنج پشه 1.5 تا 3.5 سانتی متری آئدس در لاستیک های تلنبار شده در یک آپاراتی مستقر در بندرعباس، بار دیگر احتمال افزایش جمعیت پشه ها و بروز بیماری تب دنگی را بالا برده است.

پشه های آئدس منجر به همه گیری در هرمزگان می شوند؟

کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان معتقدند که پشه های آئدس مشاهده شده در بندرعباس ناقل هیچ گونه ویروسی نبوده اند؛ بنابراین احتمال همه گیری بیماری تب دنگی یا همان تب استخوان شکن دور از انتظار است.

هرچند این در شرایطی است که اقدامات کنترلی برای حذف پشه ها انجام گردد. در غیر این صورت افزایش جمعیت پشه می تواند منجر به انتقال تب دنگی و ابتلای مردم منطقه به این بیماری گردد.

البته مسئولان بهداشتی هرمزگان می گویند که اقدمات پیشگرانه را آغاز نموده اند.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان، سم پاشی محلات اطراف آپاراتی که پشه در آنجا مشاهده آغاز شده است و تا 10 روز هم ادامه دارد.

آنالیز ها نشان می دهد که کشور هایی همانند پاکستان، اندونزی و هند در حال حاضر همزمان با کرونا با پاندمی تب دنگی نیز روبرو هستند.

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پشه های آئدس

محققان بر این عقیده اند که با انجام برنامه های کنترلی همانند حذف آب های راکد در محیط شهری و سم پاشی می توان این پشه ها را حدف کرد.

براساس گزارش این محققان، پشه های آئدس معمولا در آب های راکد تخم گذاری می نمایند و حذف این آب ها از افزایش جمعیت پشه ها جلوگیری می نماید.

هرچند در بعضی کشور های واقع در خط استوا که همواره در معرض افزایش جمعیت پشه های آئدس هستند، در آب های راکد ماهی گوپی یا پاروپایان را رها می نمایند تا لاروی پشه های آئدس را بخورند.

اما در حال حاضر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرگزاری فارس می گوید که مردم می توانند اقدمات کنترلی را در خانه انجام دهند.

طبق گفته او، تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف حاوی آب از جمله ظرف زیر گلدان، ظرف زیر کولر، ظروف نگهداری آب پرندگان و حیوانات و قایق های بلا استفاده، تعبیه درب یا پوشش قابل جابجایی بر روی ظروف ذخیره آب و نصب توری بر روی درب و پنجره ها به منظور کاهش تماس پشه ناقل و انسان از جمله مهم ترین اقداماتی است که مردم می توانند انجام دهند.

علائم تب دنگی؛ در صورت گزش پشه آئدس چه باید کرد؟

متخصصان در خصوص علائم بیماری ویروسی تب دنگی پس از گزش پشه آئدس می گویند که بیماری در روز اول و دوم معمولا به صورت قرمزی پوست خود را نشان می دهد. در ادامه بیمار تب بالای 40 درجه را تجربه می نماید.

اما در شرایط وخیم بیماری، فرد با سردرد و بدن درد شدید روبرو می گردد.

با این وجود در صورت گزش پشه های آئدس و بروز علائم بیماری باید سریعا به متخصص و بیمارستان مراجعه کرد. در حال حاضر درمان های برای بهبود بیمار مبتلا به تب دنگی وجود دارد. اما اگر بیمار به پزشک مراجعه نکند احتمال مرگ او بسیار بالا است.

البته ناگفته نماند که تب دنگی واکسن ندارد و تنها درمان های رایج برای فرد مبتلا به کار گرفته می گردد.

منبع: فرارو

به "پشه آئدس در بندرعباس؛ خطری در کمین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشه آئدس در بندرعباس؛ خطری در کمین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید