پیگیری قانونی توزیع کتاب الکترونیک در کتابخانه های آمریکا

به گزارش وبلاگ شکوفه به نقل از گودریدر، دو تن از نمایندگان مردم آمریکا در کنگره و مجلس نمایندگان این کشور موضوع و چالش کتابخانه های عمومی با ناشران را بر سر فروش و توزیع کتاب های الکترونیک و امانت آنها را مورد پیگیری قانونی قرار داده اند. سناتور رون وایدن از استان اورگون و آنا ایشو از استان کالیفرنیا در نامه ای سرگشاده به ناشران و توزیع کنندگان کتاب های الکترونیک خواهان بازگویی سیستم توزیع کتاب الکترونیک در کشور شدند.

پیگیری قانونی توزیع کتاب الکترونیک در کتابخانه های آمریکا

اعضای کنگره آمریکا اعتقاد دارند سیستم توزیع و فروش کتاب الکترونیک در کشور چندان واضح و روشن نیست و فرآیند امانت دهی این کتاب ها در کتابخانه های عمومی نیز به طبع قوانین صریحی ندارد. آنها در نامه خود خطاب به انتشاراتی معتبر مثل هارپرکالینز، پنگوئن، سیمون اند شوستر و اشت خواهان ارائه گزارشی از این فرایند شدند.

تصمیم اخیر انتشارات مک میلان آمریکا اعتراض بسیاری از کتابخانه های عمومی این کشور را برانگیخته است. طبق سیاست نو مک میلان کتابخانه ها می توانند کتاب های منتشر شده به وسیله این انتشارات را تنها پس از گذشته هشت هفته نسخه های منقضی کتاب الکترونیک را خریداری نمایند و تنها قادر به خرید یک نسخه از کتاب ها خواهند بود. بسیاری از کتابخانه ها اعتقاد دارند این تصمیم مک میلان نوعی توهین به آنهاست.

موضوع اختلاف کتابخانه ها و انتشارات آمریکا از ماه های گذشته در این کشور شدت پیدا نموده است. بسیاری از انتشارات بزرگ آمریکا می گویند کتابخانه ها به تجارت آنها خسارت می زنند درحالیکه مسئولان کتابخانه ها اعتقاد دارند موجب ترویج فرهنگ کتاب خوانی و افزایش فروش کتاب می شوند.

بیشتر تاجران و ناشران کتاب فکر می نمایند اقتصاد صنعت نشر و چاپ ساده است. وقتی کتابی چاپی فروخته می گردد دیگر امتیاز آن به شخص خریدار واگذار می گردد. یعنی می تواند آن را قرض داده یا بفروشد. حالا در خصوص کتاب های الکترونیک وضع کاملاً فرق می نماید و ناشران در واگذاری این کتاب ها احتیاط بیشتری می نمایند. برای کتابداران چنین منطقی برای کتاب های چاپی و الکترونیک کاملاً مشابه است. آنها اعتقاد دارند کاربران کتابخانه برایشان کتاب چاپی و غیرچاپی تفاوتی ندارد. هر کاربر بر اساس سلیقه خود کتاب قرض می گیرد و این مسئله هیچ تهدیدی برای ناشران نیست.

موسسه تحقیقاتی پیو ماه گذشته نتایج آخرین نظرسنجی خود را از کاربران کتابخانه اینگونه منتشر نموده بود که بسیاری از کسانی که اقدام به خرید کتابی می نمایند معمولاً آن را در کتابخانه جستجو نموده بودند. به گفته پیو ، بیش از 60درصد کاربران و مشتری های دائمی کتابخانه ها کتاب های قرض گرفته شده از کتابخانه را از کتابفروشی ها خریداری می نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پیگیری قانونی توزیع کتاب الکترونیک در کتابخانه های آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری قانونی توزیع کتاب الکترونیک در کتابخانه های آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید